Sajnos sok embernek fogalma sincs, miként párátlanítsák az autó üvegeit.
Most tanácsot adunk.
Miért probléma az ablak párásodása, azaz ha nem lát ki a vezető megfelelően? Nem elegendő egy-két tenyérnyi takarítás, ahol kilát a sofőr, de sajnos az út széli gyalogosokat, a járdáról lelépőket nem fogja 100%-an látni, csak amikor már veszélyesen előtte van, leginkább féktávon belül. A párásodás elsősorban hideg időben tapasztalható leginkább, ugyanis a levegő hőmérsékletének csökkenésével nagyban emelkedik annak relatív páratartalma, azaz a nedvesség gyorsabban csapódik ki.
De hova?
A lehető leghidegebb felületre, ez pedig nem más, mint az autóban az ablak, hiszen az a legvékonyabb, legkevésbé hőszigetelt felület ez!
A légkondi...
A párátlanításhoz két dolgot kell tenni, a levegő páratartalmát kell lecsökkenteni és az ablakot kell fűteni, hogy ne az legyen a leghidegebb felület az utastérben. Mostanában már szinte minden autóban van lehetőség, hiszen ma már nemigazán adnak el légkondicionáló berendezés nélküli járműveket. Ha van az autóban légkondicionáló, a párátlanítást (amit fátyolos megjelenésnek is szeretnek nevezni) annak azonnali bekapcsolásával kell kezdeni, a levegő szélvédőre való irányításával. Hideg motornál persze a szellőztetőrendszer még nem fogja fűteni a szélvédőt, de a légáram a lecsapódott nedvesség leszárításában is sokat segíthet. Amíg hideg a motor, addig nem érdemes full fokozatba kapcsolni a ventilátort, és a motortól sem jó hőt elvenni. Ha a motor már bemelegedett, mehet max-on az ablakokra a légáram, de légkondis járművekben, a klíma pára lecsapatójának köszönhetően, tehát a levegő kiszárításával, már a motor bemelegedése előtt eltűnik a pára az ablakokról. Esős időben, magas páratartalomnál az ablakok párátlanítása után sem érdemes kikapcsolni a légkondit, ugyanis a pára lecsapatóból pillanatok alatt visszaáramolhat a nedves levegő az autó utasterébe, ami ismételten le fog csapódni az ablakokon. A leghatásosabb párátlanításhoz a kinti levegőt mindenképp az autóba kell engedni, tehát nem szabad bekapcsolni a belső levegőkeringetést, főleg teli utastérrel telítődhet hamar az utastér levegője az utasok által kilélegzett levegő páratartalmával.
Jó-jó...de nekem nincsen légkondim!
Jóval nehezebb a légkondicionáló nélküli járműveket használók élete. A "Kirekesztettek" a legtöbbet az üveg felfűtésével tehetik, a hátsó ablakok szemmel is jól látható fűtőszálai az elmúlt 25 évben már minden autóba bekerültek és léteznek már első, kevésbé látható fűtőszálak is. Ezek is sokat tudnak segíteni. Továbbá ugyanazt lehet tenni, mint légkondival rendelkezők, a meleg levegőt az ablakokra irányítani és akár az ablak leeresztéssel minél több levegőt kell bejuttatni az utastérbe. Kényelemtelen, de viszont biztonságos megoldás az utastér teljes kiszellőztetése, a bejövő levegő páratartalma alacsony, így nem fog párásodni az ablak, persze jó hideg lesz bent. Esőben, teli utastérrel, főként az oldalsó ablakoknál, csaknem lehetetlen az üvegek párátlanítása sajnos légkondicionáló nélkül, ezért ezekből az autókból elengedhetetlen egy törlőkendő vagy szivacs. A lényeg, hogy kellően nedvszívó legyen.
Egy dologban biztosak lehetünk, teljesen szárazra egyikkel sem fogjuk tudni törölni az ablakot, a kilátás valamennyire mindenképp fátyolos lesz, ez oldalt nem zavaró, de a szélvédőt mindenképp ventilátorral is párátlanítani kell. Léteznek párásodást megelőző szerek, de kb annyit érnek, mint a régi szappannal történő szélvédő bedörzsölése.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.